woensdag 3 december 2014

Levenslessen

Halverwege blok 2 alweer. De tijd vliegt. Als ik dit blok haal (en daar gaan we voor) en ik al op de helft van mijn Propedeuse! Wat dat betreft zijn mijn jaargenootjes en ik(en alles wat na ons komt) trouwens flink genaaid: je moet nog steeds aan dezelfde voorwaarden voldoen, maar het aparte Bul-papiertje en bijbehorende ceremonie zijn per dit jaar afgeschaft. Go figure.

De studie zelf blijft een groot avontuur der verwondering. Afgelopen maandag kregen we een cursus UB-voor-Dummies. Kennelijk heeft het heel wat voeten in de aarde om je bronnen te vinden in de oneindige kennisbank van de Universiteit. Seems legit. Wat een stuk minder geloofwaardig overkwam was het feit dat deze presentatie ons werd aangeboden door een dametje dat amper uit de voeten kon met Powerpoint, zoektermen invullen in de catalogi(je weet wel, waarvoor ze de cursus gaf) en het switchen tussen twee schermen en het gebruiken van de cursorpijltjes. Vreemd, ik ga ervan uit dat ze de cursus vaker heeft gegeven. Er hing ook echt een sfeer in de groep van: nog even en we grijpen die muis uit je klauwen. Enfin, de inhoud was daadwerkelijk nuttig, het is niet moeilijk om bronnen te zoeken, maar wel handig dat je even weet waar en hoe.

De strijd 'Studenten vs. Language Proficiency' woedt ook nog steeds hevig voort. De tweede essay die we moeten schrijven mag over alles gaan (wat met literatuur of de artikelen/onderwerpen die we behandeld hebben te maken heeft) en je mag je invalshoek en standpunt ook helemaal zelf bepalen. Verder moet het controversieel zijn en zo origineel mogelijk. Juist. Want na anderhalf blok ken ik genoeg literatuur die niet al tot in den treures toe is dood geanalyseerd om een tekst te kiezen en ben ik oud en wijs genoeg om daar nog een origineel en controversieel standpunt over in te nemen ook.

Syntaxis, waar ik menig student Nederlands of ATW over heb horen panikeren is bij ons een feestje. Vind ik tenminste. (Verder zou het goed kunnen dat Nederlands Syntactisch ingewikkelder is dan het Engels!) Voor iemand die al in geen 12 jaar Duits of Frans heeft gehad, en nooit Latijn(belangrijke beïnvloeders van het hedendaagse Engels), gaat het me nog best goed af. In het Hoorcollege moesten we wat zinnen ontleden, en het kostte vier zinnen voordat ik doorhad wat voor lugubere passages ze nu weer uit de literatuur hadden gevist. Dat ging volledig aan me voorbij in het gepuzzel met woorden. Verder bestaan onze werkcolleges uit Black Adder kijken en vervolgens de dialogen ontleden. Belangrijke levensles: Britse humor kun je leren waarderen.(ik was er nooit zo van, but it's growing on me!)

Middeleeuwse literatuur wil ik maar één ding over kwijt: ik weet nu hoe je in het Middel Engels: "He grabbed her by the cunt", moet schrijven. Wat wil een mens nou nog meer? XD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten