maandag 22 december 2014

Holy fuck, ce est presque les vacances de Noël?

"Als het eenmaal kerstvakantie is, is het schooljaar al een heel eind heen".

Deze komt uit de categorie: 'Mama heeft altijd gelijk'. Helaas kan ik haar niet meer vertellen dat ik al bijna halverwege mijn propedeuse ben, en tot nu toe alles heb gehaald. Afgelopen maand was het 7 jaar geleden, dus het laatste wat ze van mij wist was dat ik gestopt was met school en dat ik na drie jaar geen vast contract kreeg bij mijn toenmalige werkgever...Stop de tijd: bijna halverwege de propedeuse?!?!
Het is echt zo. In januari zijn de tentamens, en als ik die haal, zijn de eerste 30 studiepunten in de pocket. Het is wellicht een open deur, maar wat gaat de tijd verschrikkelijk hard!
Zojuist heb ik me ingeschreven voor de cursussen van het 2e semester, waaronder het eerste blok van de facultaire minor. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Toegepaste Taalwetenschap, met als tweede taal Frans A2 (basis).
Destijds heb ik Frans laten vallen zodra ik in Havo 3 de kans kreeg. Dat is nu bijna 12(!!!!) jaar geleden. Frans was moeilijker dan Duits en dat was as far as I could think at the time. Hormonen gierden door mijn lijf, ik had wel wat anders aan mijn hoofd. Preken over de toekomst vallen bij een groot deel van de pubers in een vruchteloze bodem. En wie wel luistert, wordt alleen maar gestresst omdat de Toekomst, waarin we zogenaamd al precies moeten weten wat we willen, een dreigende onweersbui is die in de verte opdoemt. Op de middelbare school wordt je altijd voorgehouden dat er één traject is(BETER MAAK JE METEEN DE GOEIE KEUZES). Ik zal je een geheimpje vertellen: dat is larie. Het heeft mij misschien wat extra tijd en moeite gekost om er te komen; nu, op mijn 26e, doe ik een studie waar ik 100% achter sta. En wil ik ook weer Frans leren, omdat Frans een hele belangrijke taal is (geweest) in Engeland, en nog steeds belangrijk is in Europa. Het zal helpen met Middel-Engelse teksten begrijpen, en hoe de Franse invloeden voortleven in de taal en cultuur. Kortom: ik weet nu waar ik het voor doe. Dat is zo'n andere ervaring!
Er zit ook een keerzijde aan die medaille: ik heb ineens faalangst. Dat kende ik niet van mezelf, omdat het me nooit wat kon schelen. Op de Havo was ik dat irritante kind met de stoïcijnse houding die nooit huiswerk deed of wist wat er gaande was, en toch altijd voldoendes haalde. Nu ben ik dat irritante kind dat altijd met de vinger in de lucht zit omdat ik zeker wil weten dat ik de dingen goed begrijp. Vroeger deed ik geen huiswerk omdat ik gepreoccupeerd was en lui, nu stel ik soms uit omdat ik geïntimideerd ben door mijn taak...Als je iets wilt, heb je opeens ook iets te verliezen.
Maar goed, we slaan ons er dapper doorheen. So far, so good. We gaan deze vakantie goed benutten, en dan moet het met die tentamens wel goed komen.
Ik wens jullie allen een fijne Kerst en een gelukkig Nieuwjaar!

Ps: als de titel niet klopt: blame Google Translate...

4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je moeder ontzettend trots is en dat ben ik ook. Ik wist niet dat ik op een ander zo trots kon zijn als ik ben op jou. Als je kijkt wat je allemaal hebt doorgemaakt en waar je nu bent is dat echt ongelofelijk. Je presteert ontzettend goed op je studie, je hebt een heleboel vrienden en je bent gewoon echt een heel leuk mens. You did it girl. Ik hoop dat je dat zelf ook voelt en weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, lieve Rosa!! Ik zal dit af en toe teruglezen als ik er even niet meer zo in geloof:-P <3

      Verwijderen